Agnieszka Doda-Wyszyńska is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Agnieszka Doda-Wyszyńska’s Zoom Meeting
Time: Jun 1, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/99288174375?pwd=TjJoV2FhRWtubllkRWU0SUdSWjV6QT09

Meeting ID: 992 8817 4375
Password: 2p76Ch

25.05
T1: „Brutalne uświadomienie”
Grupa sie trochę skurczyła, z 3 do 2 osób, p. Sandra i p. Mikołaj przedstawili dwa filmy w kontekście uświadomienia zła / czy do zła. P. Sandra skupiła się na „Siedem” Finchera i rozpoczęła od symboliki siódemki podkreślanej bardzo często w tym filmie (rzeczywiście symboliczność czy nawet archetypowość siódemki wynika z połączenia dwóch wielkich symboli: trójki (symbol doskonałości wg Junga, np. Trójca Święta) i czwórki (symbol pełni wg Junga: cztery podstawowe elementy świata itp.). P. Sandra w ciekawy sposób przeprowadziła nas przez fabułę filmu podkreślając świadome, formalne nawiązania reżysera do symboliki chrześcijańskiej nie poprzez znaki lecz tylko za pomocą środków filmowych (potop [ulewa], gra światłem i kolorem), przedstawiła postać nietypowego mordercy (zanurzonego w kulturze wysokiej).
P. Mikołaj ukazał podobnego bohatera w filmie Kubricka „Mechaniczna pomarańcza”, który otrzymał kategorię X (seks i przemoc), a pomyślany był przez Kubricka jako arcydzieło kongenialne względem pozycji literackiej – jednej z najważniejszych w dziejach literatury antyutopii (Mechanicznej pomarańczy Burgessa)

Losy bohatera Alexa każą zastanowić się znowu nad wątkami biblijnymi (bezinteresowność zła), mimo, że nie ma w filmie tak bezpośrednich nawiązań jak w „Siedem”. P. Mikołaj wspomniał o pupilu – wężu Alexa, tu mamy bardziej bezpośredni trop do rozwiązania zagadki tego filmu i również książki, nawet w kategoriach biblijnych:-) Zagadka jest trudna do sformułowania w postaci jakiegoś jednego zdania, dlatego dobrym pomysłem było zestawienie filmu Kubricka z artykułem R. Girarda „Sacrum i przemoc”, który formułuje teorię kryzysu ofiarniczego jako regulującego kulturę: czy Alex jest ofiarą czy katem? i co znaczy „nieczysta przemoc”.
Do „Mechanicznej pomarańczy” wrócimy za tydzień w kontekście EKRANIZACJI/ADAPTACJI literatury i „Niebezpiecznych związków” (ten film nie jest chyba nigdzie dostępny, ale proszę koniecznie nadrobić „Jabłka Adama”, są na cda, też można go omawiać w kontekście literatury).

18.05

1 T: RÓŻNE WYMIARY SAMOTNOŚCI [na przykładzie: „Dzika droga” (Wild) z 2014 roku w reżyserii Jean-Marca Vallée, „Między słowami” (Lost in Translation) z 2003 roku w reżyserii Sofii Coppoli oraz „Ona” (Her) z 2013 roku, reżyser Spike Jonze)]


P. Dominika skoncentrowała się na „Dzikiej drodze” (omawiała samotność w kontekście odcięcia się od przeszłości, jako wybór własnej tożsamości,

odróżniła na początku samotność od osamotnienia), p. Paula skoncentrowała się na filmie „Her” (samotność w tłumie i w skomputeryzowanym świecie; bohater filmu pracuje w starym medium, ma zanikającą umiejętność pisania listów, ale nie jest odporny na zagrożenie nowych technologii i uwiedzenie przez sztuczną inteligencję, skąd pochodzi jego wirtualna kochanka), p. Martyna odniosła się p.w. do „Między słowami” (samotność w języku, który nie oddaje subtelności rozumienia i odczuwania rzeczywistości, samotność w obcej kulturze, która jest metaforą samotności w gronie najbliższych: mąż bohaterki; film pokazuje, że tym, co najbardziej cenne w samotności, co możemy innym dać, to spędzony z kimś czas, gdy zaczynamy rozumieć to, co ponad słowami), bardzo polecam dwa inne filmy o Japonii i o samotności

Hanami
ten oceniłam na 10!

i

Bojaźń i drżenie książka lepsza (Nothomb Amelie), tłumaczona na polski jako „Z pokorą i uniżeniem”: do przeczytania w jeden dzień, ale zostaje na długo.

2 T: UZALEŻNIENIE

Druga grupa. p. Julia, Agata, Magdalena i p. Kuba, przedstawiła temat uzależnienia („Żółty szalik”, „Zabawa zabawa”).

Pojawiło się w tle kilka ważnych teorii, polecam uwadze zwłaszcza teorię Alfreda Adlera, która pomaga lepiej zrozumieć nie tylko temat uzależnień jako „dodawania sobie mocy”:

p. Julia zrobiła dobry wstęp, zaznaczając, że oba filmy mają otwarte zakończenia, pozostawiając temat do przemyślenia (m.in. pod kątem wartości), p. Magdalena skupiła nas na koncepcji „sztucznego raju” Schopenhauera, która jest coraz bardziej aktualna w naszych czasach, koncepcja nie-miejsca (heterotopii) też jest kompatybilna z tym pojęciem (podkreśliła status bohaterów filmowych – to nie są osoby z marginesu lecz często na wysokich stanowiskach)

p. Agata odniosła się do Freudowskiego „wyparcia” (jedną tylko mam uwagę do tego co powiedziała: „niepowodzenia w procesie wyparcia powoduje cierpienie”, co mogłoby sugerować, że wyparcie (udane) jest OK, wyparcie jest zawsze nie-OK, i aby pozbyć się nerwicy (w tym uzależnienia) trzeba dopuścić treści nieświadome do świadomości), p. Kuba zakończył umieszczeniem uzależnionego w kulturze jako systemie aksjonormatywnym, który wyznacza mu często miejsce nie pozwalające wyrwać się np. nałogu (piętnuje lub pomaga szukać winnego na zewnątrz), ucieczka może być symboliczna (symboliczność żółtego szalika)

Na przyszłośc polecam Państwa uwadze jeszcze jeden film (jako rewers do „Żółtego szalika”):

TYLKO STRACH

Grupa na następne zajęcia to p. Mikołaj, panie Sandra i MartynaTemat to „Brutalne uświadomienie” z naciskiem na uświadomienie do zła; filmy „Mechaniczna pomarańcza”, „Siedem” i może jeszcze jeden.

zajęcia online 18 maja z filmu o godz. 10.00

Time: May 18, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting
LINK

Meeting ID: 988 4080 5222
Password: 1R5d4P

11 maja:

zacznę od swoich wrażeń nt. filmów:


p. Natalia i p. Magda

wysoko ustawiona poprzeczka, dobrze sformułowany problem pasujący do aksjologicznej analizy filmu: dlaczego młodzi ludzie są we współczesnym świecie zagubieni, poparty nie tylko dobrze dobranymi przykładami filmów, ale też lekturą (Bauman, Jung, i lekturą tekstów, które czyta bohater filmowy Supertramp)

wypisałam sobie w połowie wystąpienia trzy uwagi, przy czym dwie stały się nieaktualne:

1. brak wyraźnych punktów, na których się opierają prelegentki (wzory społeczne i osobowe, role społeczne, praca jako rola społeczna, jak łączą się wybory życiowe z wzorami osobowymi, ale jak przeszły panie do omawiania braków procesów inicjacyjnych, to wszystko się ładnie ułożyło),

2. za długie (przypada ok. 10-15 min. na osobę), ale było tak ciekawe i nie było innej grupy, że to też przestało być zarzutem, tym bardziej, że było słychać, że mają panie dużo więcej do powiedzenia (o to chodzi w prezentacji! żeby nie mówić wszystkiego, co sie wie lub co sie kojarzy, tylko wybrać sobie najważniejsze rzeczy – najlepiej to zrobić w punktach),

3. trzeci zarzut podtrzymuję, ale i tak to nie wpłynie na ocenę, mianowicie: analiza powinna dotyczyć dzieł i arcydzieł filmowych, a nie zwykłych filmów, które koncentrują nas na fabule, w obu filmach nie ma nic NOWEGO formalnie, np. to, że „Frances Ha” jest czarno-biała nie jest w ogóle do niczego potrzebne, albo pisanie po ekranie we „Wszystko za życie”…

na następne zajęcia przygotowują się dwie grupy:

p. Dominika, Paula, Martyna, temat samotności [„Dzika droga” (Wild) z 2014 roku w reżyserii Jean-Marca Vallée, „Między słowami” (Lost in Translation) z 2003 roku w reżyserii Sofii Coppoli oraz „Ona” (Her) z 2013 roku, reżyser Spike Jonze)]


2 grupa. p. Julia, Agata, Magdalena i p. Kuba, temat uzależnienia („Żółty szalik”, „Zabawa zabawa”)

Reszta nadrabia filmy, których nie widziała, jeśli jest to oczywiście możliwe

pozdrawiam!

zaproszenie wyślę w mailu


Szanowni Państwo,

zajęcia online 11 maja z filmu o godz. 10.00, temat wiodący pod projekt: nowe wzorce osobowe na podstawie filmów “Frances Ha” (2012) i “Rushmore” (1998) panie Magda i Natalia

proszę resztę grupy aby pomyślała nad pytaniami, które można zadać, żebyśmy zrobili małą dyskusję,

jeśli pytań będzie dużo, wybierzemy najciekawsze, jeśli Państwo nie będą mieli pytań, będzie gorzej, bo będę pytać głównie ja : – )

pozdrawiam

ADoda

pn 10:00

Agnieszka Doda-Wyszyńska is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Agnieszka Doda-Wyszyńska’s Zoom Meeting – Film

Time: May 11, 2020 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting

https://zoom.us/j/99142160310?pwd=RkdFbm1jY1hEUjYxNmR1aFIrdG45UT09

Meeting ID: 991 4216 0310

Password: 8i2JEz

04.05 FRAGMENT z dzisiejszych zajęć (z linkami), które jako jedyne były rejestrowane: TU KLIKNĄĆ

04 maja 2020 rozpoczynamy tryb zajęć online

TYLKO TO DZISIEJSZE REJESTROWAŁAM: TU KLIKNĄĆ