19.05 kontynuujemy temat dyskursu i przemocy mowy (zrobię zajęcia wokół S. Zizka)

Filmik (20 minut) o dyskursie i dydaktyce humanistyki, częściowo nagrywany podczas zajęć 05.05, potem po zajęciach dograłam resztę, obraz jest wtórny (tło), dorobiłam go kilka dni później: wczoraj-dziś (08-09.05), więc skupiamy się w zaliczeniu na „żywym słowie”, nie musi być tak abstrakcyjnie jak u mnie, ale chodzi o to, żeby odkryć coś, co da nam do myślenia: „Porządek dyskursu”

05.05 T2: DYSKURS i problemy humanistyki

Bardzo proszę przeczytać chociaż 1 cz. „Porządku dyskursu” M. Foucaulta:

Foucault PorzDysk1cz

Foucault PorzDysk2cz

przykładowe wystąpienie (bez prezentacji to było nagrywane) o edukacji u Platona: JASKINIA PLATONA

T szczegółowy na 21.04: Technokracja a nauki humanistyczne. Problem do przemyślenia: co charakteryzuje nowoczesne DEBATY, zwłaszcza naukowe

fragment z „Modnych bzdur”, do którego jeszcze raz się odniosę: Lacan SiB Modne bzdury

Na po Świętach tylko jeden wspólny link, inne informacje o eksperymencie Milgrama proszę szukać we własnym zakresie: Wojna Idei

Temat: Przemoc symboliczna czy administracyjna? (rola specjalistów w kulturze) Zmierzamy do interpretacji książki „Modne bzdury”, przykładowa praca na ten temat: Nie czas na żarty!

temat 23.03, za tydzień Autorytet (tekst załączony poniżej)

TEKSTY I LINKI do dzisiejszych zajęć (23.03)

Fragmenty z Readingsa (warto przeczytać):

Readings1

Readings2

na str. 264 ten fragment czytany na zajęciach

fragment seminarium o nowym kształcie kulturoznawstwa: seminarium

prof. Wolniewicz (chyba powiedziałam za drugim razem Wolański, przepraszam, wmówiłam sobie skutecznie, że mylę nazwiska), zwłaszcza pierwsze kilka minut dotyczy tematu tzw. PUNKTOZY, czyli jak stopnie naukowe zamieniły się w działania promocyjne i administracyjne „ludzi nauki”, ja bym tego nie lokalizowała w procedurze „uzwyczajnienia”, ale tu może tkwić rzeczywiście klucz.

śp. Profesor o systemie

i o testach w służbie zdrowia (jak wpływają na funkcjonowanie systemu i jak blokują jego skuteczność): system testów

Na następne zajęcia tekst p. Ilnickiego (na ile czuję się Państwo EFEKTAMI KSZTAŁCENIA?) poniżej link

Na marginesie dzisiejszych zajęć film do przemyślenia: Wśród Masajów

Nie nawiązałam na zajęciach, chodziło mi o zderzenie „kanonów”. Oczywiście w kulturach prymitywnych (nie jest to pejoratywne określenie) nie ma kanonów literackich, czy w ogóle tekstowych, ale są kanony funkcjonowania zapisane w kulturze, rytuałach, sposobach radzenia sobie z rzeczywistością. Tu kobieta wychowana w kulturze Zachodniej, zdaje się rezygnować z kanonu wypracowanego w tej kulturze, ale domaga się, żeby jej przyzwyczajenia zostały zaakceptowane przez społeczność jej męża (że nie będzie jedną z wielu żon, że nie będzie miała więcej dzieci). Jestem bardzo ciekawa jak się potoczą jej losy. Nieuprawnionym jest wartościowanie jakiego się dopuszcza, mówiąc, że ta kultura (Masajów) wymiera, bo wymiera m.in. przez takie jak jej naruszenia tej kultury.

Ciekawy problem. Możemy do niego wrócić.

Forma zaliczenia: „prezentacja” ustna (najwyżej 3 slajdy można pokazać), jednoosobowa (do 20 minut) lub w parze, lub najwyżej trzyosobowa (wtedy do 30 minut)

do tematu przerabianego na zajęciach: ukazać jakiś aspekt, sproblematyzować temat według swojego doświadczenia i lektur.

Tematy podałam jednak, pod wklejką z notatką. Za tydzień KANON (proszę przygotować zestaw swoich kanonicznych 10 lektur).

T1: System nauczania (dydaktyka vs humanistyka) 10.03 (analiza 2 wystąpień na TEDexie)

T2 (17-24.03): Kanon humanisty i administracja danych (+ „Uniwersytet w ruinie” Readings)

do tych zajęć dwa teksty pomysłodawców przedmiotu: Kanon A. Doda

Świat bez dydaktyki Ilnicki

T3: Autorytety (m. in. „Manifest translatologiczny” Barańczaka)

Barańczak Manifest

T4: Nauki ścisłe a humanistyczne („Modne bzdury” Sokal i Bricmont)

T5: Dydaktyka kulturoznawcza („Porządek dyskursu” Foucault)

T6: Dydaktyka a cenzura i ideologia („Wzniosły obiekt ideologii” Zizek)

Krótkie wprowadzenie do zajęć tu: 03.03.2021

na przyszłość pół Manifestu translatologicznego S. Barańczaka Barańczak Manifest