26 maja Zajęcia o obietnicy wyzwolenia z dysonansu pozawczego jakie niesie proces dydaktyczny

Proszę pamiętać, że w momencie zapisu tracimy możliwość uświadomienia sobie głównej motywacji, która nami kieruje.

Ponieważ bierzemy pod uwagę czytelnika niewtajemniczonego w nasz proces myślowy. Dlatego zapisuję te kilka myśli świeżo po zajęciach.

Myślałam, że więcej powiem o funkcjonowaniu samej IDEOLOGII, ale gdy próbujemy zamienić ideologię w konkret, zostaje nam „objet petit a” (Lacan): coś bardzo nieuchwytnego, najbardziej zbliżonego do obiektu fetyszysty, to jest to coś w rozmowie z człowiekiem nieświadomym głębi swojego dysonansu poznawczego (przykład z filmiku), który czepia się „słów”, „haseł”.

Proces dydaktyczny najbardziej dba o PYTANIA, żeby można było odpowiedzi zweryfikować (wiedza ekspercka), nie pozostawia pytań otwartych (hermeneutycznych), ponieważ trzeba dzisiaj szybciej dokonywać „procesu zapisu” i jeszcze dodatkowo umedialnić proces dydaktyczny (odwołuję się do tekstu R. Ilnickiego z początku zajęć o akademikach jako publikacjach).

Może jednak teraz warto sięgnąć do fragmentu z Zizka (niżej). Zastanawiam się nad nim pod kątem wystąpienia 02 czerwca p. Michaliny: czy/lub na ile nakazy/zakazy związane z użyciem pewnych słów/formuł uwalniają od ideologii czyniącej „doskonałą użyteczność” pewnych słów (wg Zizka ideologia to PEŁNE SŁOWO).

Gdyby nie było EFEKTU dysonansu poznawczego (wszyscy czasami go odczuwamy) nie musielibyśmy się nad tym zagadnieniem (przemocy dyskursu) w ogóle zastanawiać, po prostu wystarczyłoby uważać:-) czyli gdyby nie nasza umiejętność zasypywania luk w wiedzy „sztuczną ciągłością” wynikającą z braku motywacji do odkrywania cudzych motywacji, nasza mowa byłaby deskryptywna, adekwatna do rzeczywistości, zamiast wyróżniać słowa.

Medium Teamsów nie pozwala mi dotrzeć do motywacji studentów. Co czasami miało miejsce na zajęciach w realu.

nawet dobrej jakości jest ten film na YT: Cholesterolowy blef

przykład jak współistnieją dwa sprzeczne paradygmaty medyczne

i fragment z mojego ostatniego jeszcze niepublikowanego artykułu ADWcovid fragm

19.05 kontynuujemy temat dyskursu i przemocy mowy (zrobię zajęcia wokół S. Zizka)

Teoria dyskursów J. Lacana (skrót, czyli 3 strony z mojej ostatniej książki): dyskursy

Fragment na zachętę z „Wzniosłego obiektu ideologii”: fragm Zizka

Filmik (20 minut) o dyskursie i dydaktyce humanistyki, częściowo nagrywany podczas zajęć 05.05, potem po zajęciach dograłam resztę, obraz jest wtórny (tło), dorobiłam go kilka dni później: wczoraj-dziś (08-09.05), więc skupiamy się w zaliczeniu na „żywym słowie”, nie musi być tak abstrakcyjnie jak u mnie, ale chodzi o to, żeby odkryć coś, co da nam do myślenia: „Porządek dyskursu”

05.05 T2: DYSKURS i problemy humanistyki

Bardzo proszę przeczytać chociaż 1 cz. „Porządku dyskursu” M. Foucaulta:

Foucault PorzDysk1cz

Foucault PorzDysk2cz

przykładowe wystąpienie (bez prezentacji to było nagrywane) o edukacji u Platona: JASKINIA PLATONA

T szczegółowy na 21.04: Technokracja a nauki humanistyczne. Problem do przemyślenia: co charakteryzuje nowoczesne DEBATY, zwłaszcza naukowe

fragment z „Modnych bzdur”, do którego jeszcze raz się odniosę: Lacan SiB Modne bzdury

Na po Świętach tylko jeden wspólny link, inne informacje o eksperymencie Milgrama proszę szukać we własnym zakresie: Wojna Idei

Temat: Przemoc symboliczna czy administracyjna? (rola specjalistów w kulturze) Zmierzamy do interpretacji książki „Modne bzdury”, przykładowa praca na ten temat: Nie czas na żarty!

temat 23.03, za tydzień Autorytet (tekst załączony poniżej)

TEKSTY I LINKI do dzisiejszych zajęć (23.03)

Fragmenty z Readingsa (warto przeczytać):

Readings1

Readings2

na str. 264 ten fragment czytany na zajęciach

fragment seminarium o nowym kształcie kulturoznawstwa: seminarium

prof. Wolniewicz (chyba powiedziałam za drugim razem Wolański, przepraszam, wmówiłam sobie skutecznie, że mylę nazwiska), zwłaszcza pierwsze kilka minut dotyczy tematu tzw. PUNKTOZY, czyli jak stopnie naukowe zamieniły się w działania promocyjne i administracyjne „ludzi nauki”, ja bym tego nie lokalizowała w procedurze „uzwyczajnienia”, ale tu może tkwić rzeczywiście klucz.

śp. Profesor o systemie

i o testach w służbie zdrowia (jak wpływają na funkcjonowanie systemu i jak blokują jego skuteczność): system testów

Na następne zajęcia tekst p. Ilnickiego (na ile czuję się Państwo EFEKTAMI KSZTAŁCENIA?) poniżej link

Na marginesie dzisiejszych zajęć film do przemyślenia: Wśród Masajów

Nie nawiązałam na zajęciach, chodziło mi o zderzenie „kanonów”. Oczywiście w kulturach prymitywnych (nie jest to pejoratywne określenie) nie ma kanonów literackich, czy w ogóle tekstowych, ale są kanony funkcjonowania zapisane w kulturze, rytuałach, sposobach radzenia sobie z rzeczywistością. Tu kobieta wychowana w kulturze Zachodniej, zdaje się rezygnować z kanonu wypracowanego w tej kulturze, ale domaga się, żeby jej przyzwyczajenia zostały zaakceptowane przez społeczność jej męża (że nie będzie jedną z wielu żon, że nie będzie miała więcej dzieci). Jestem bardzo ciekawa jak się potoczą jej losy. Nieuprawnionym jest wartościowanie jakiego się dopuszcza, mówiąc, że ta kultura (Masajów) wymiera, bo wymiera m.in. przez takie jak jej naruszenia tej kultury.

Ciekawy problem. Możemy do niego wrócić.

Forma zaliczenia: „prezentacja” ustna (najwyżej 3 slajdy można pokazać), jednoosobowa (do 20 minut) lub w parze, lub najwyżej trzyosobowa (wtedy do 30 minut)

do tematu przerabianego na zajęciach: ukazać jakiś aspekt, sproblematyzować temat według swojego doświadczenia i lektur.

Tematy podałam jednak, pod wklejką z notatką. Za tydzień KANON (proszę przygotować zestaw swoich kanonicznych 10 lektur).

T1: System nauczania (dydaktyka vs humanistyka) 10.03 (analiza 2 wystąpień na TEDexie)

T2 (17-24.03): Kanon humanisty i administracja danych (+ „Uniwersytet w ruinie” Readings)

do tych zajęć dwa teksty pomysłodawców przedmiotu: Kanon A. Doda

Świat bez dydaktyki Ilnicki

T3: Autorytety (m. in. „Manifest translatologiczny” Barańczaka)

Barańczak Manifest

T4: Nauki ścisłe a humanistyczne („Modne bzdury” Sokal i Bricmont)

T5: Dydaktyka kulturoznawcza („Porządek dyskursu” Foucault)

T6: Dydaktyka a cenzura i ideologia („Wzniosły obiekt ideologii” Zizek)

Krótkie wprowadzenie do zajęć tu: 03.03.2021

na przyszłość pół Manifestu translatologicznego S. Barańczaka Barańczak Manifest