Teksty przerobione schodzą pod spód.

21XI W związku z tym, że od Państwa wyszedł bardzo ważny temat AI, załączam dyskusję między humanistą a naukowcem, czyli Dukaj – Dragan:

Jesteśmy świadkami końca ludzkiego gatunku | Prof. Andrzej Dragan & Jacek Dukaj

I proponuję fragment książki „Bóg cyborgów” niektórym znanego dra Rafała Ilnickiego:

Ilnicki Bóg Cyborgów

Następne tematy:

Można się dopisać do tekstów lub zaproponować swój tekst jak p. Maria:

Co robi z myśleniem technologia? Fragment z „Bóg Techny” Sylwia Czubkowska, (wywiad z autorką zamieściłam gdzieś poniżej, przy 24X):

Bóg Techny

Temat-pytanie: O co walczą studenci na uniwersytetach?

Jeszcze raz Bill Readings i analiza kryzysu 1968

Readings 1968

NEXT do wyboru albo do zmiany:

z książki Leszka Kołakowskiego „Obecność mitu”:

Kołakowski mit wolności

Temat-pytanie: Dlaczego wolność jest mityczna a nie jest czymś czego można się domagać?

NEXT Temat-pytanie: Czym różni się system EDUKACJI od innych systemów społecznych, na przykład MEDIÓW?

rozdz. 1-2-3 z książki N. Luhmanna „Realność mediów masowych” najbardziej nas będzie interesował

Luhmann Realność mm 1

Temat-pytanie: Jakie taktyki stosować, żeby mówić/pisać tak, żeby nas słuchano?

fragment z „Wynaleźć codzienność” Michela de Certeau z ważnym schematem:

Certeau Taktyki (fragm.)

24X: Readings

do tekstu z 17X, coś czego mi zabrakło, żeby wytłumaczyć dlaczego taka tematyka dominuje na tym przedmiocie: wywiad z autorką książki „Bóg Techny”:

Nie rząd, nie politycy. To oni naprawdę decydują o naszym życiu – Sylwia Czubkowska

17X

Fragm. z N. Carra o deficycie uwagi: Carr Mózg żonglera

Pierwszy tekst: U. Eco o interpretacji – nadinterpretacji: Eco Nadinterpretowanie tekstu

7XI Systemy społeczne – instytucje – dyskurs

Temat-pytanie: Co jest dzisiaj najważniejsze, żeby rozumieć rzeczywistość?

2 trudne teksty zupełnie inaczej ujmujące edukację na tle innych systemów

1. Jacques Derrida: Struktura znak i gra

2. Z „Systemów społecznych Niklasa Luhmanna:

Interpenetracja Luhmann

14 XI W związku z tym, że tekst od p. Marii jest króciutki, oto on:

Koniec teorii Byung-Chul Han

proponuję uzupełnić tekstem Hannah Arendt o Sokratesie:

pasuje też do tematu końca teorii:

(brakuje niestety jednej strony, ale ja i tak go Państwu streszczę)
Arendt

Temat-pytanie: Po co nam teorie?

z sylabusa:


Humanistyka dzisiaj ulega coraz większemu rozmyciu, zwłaszcza w kontekście kryzysu Uniwersytetu. Nie wiadomo w jaki sposób jej „nauczać”, i nie tylko chodzi o to kto ma to robić (jakiego rodzaju naukowcy, badacze, nauczyciele?), ale też jakie tematy warte są podjęcia i w jaki sposób to robić.

Humanistyka została dziś wyparta przez różnego rodzaju terapie, mentoring, coaching, które rzadko biorą pod uwagę konflikt interesów, z jakim możemy zetknąć się po zmianie życia i priorytetów. Wynika to z dominacji w kulturze współczesnej standardów przedmiotowych (K. Obuchowski), a z drugiej strony – resentymentu (M. Scheler). Humanistyka kiedyś rozwiązywała przede wszystkim dominujące w społeczeństwie problemy i konflikty związane ze standardami podmiotowymi. Druga płaszczyzna, która spycha humanistykę z pola zainteresowań to scjentyzm i technokracja.

Literatura:
Boudon R., Efekt odwrócenia,
Carr N. (2013), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg,
Cialdini R. (2018), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,
Doda-Wyszyńska A. (2020), BRAK KANONU I RESENTYMENT WSPÓŁCZESNEGO HUMANISTY w: „Człowiek i Społeczeństwo” XLIX
Foucault M. (2014), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja,
Hayek F.A. (2012), Intelektualiści a socjalizm,
Ilnicki R. (2020), ŚWIAT BEZ DYDAKTYKI, PRACOWNICY NAUKOWI JAKO PUBLIKACJE, STUDENCI JAKO EFEKTY KSZTAŁCENIA w: „Człowiek i Społeczeństwo” XLIX
Luhmann N. (2007), Systemy społeczne,
Luhmann N. (2009), Realność mediów masowych,
Ranciere J. (2008), Nienawiść do demokracji,
Readings B. (2017), Uniwersytet w ruinie,
Scheler M. (dowolne wydanie), Resentyment a moralność,
Literaturę będziemy uzupełniać na bieżąco.

Metody i kryteria oceniania:
bardzo dobry – dobry (5.0 – 4.0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany przez siebie temat, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblematyzowaną prezentację tekstu stanowiącego wstęp do intrygującej dyskusji, stanowiącą istotny komentarz do ćwiczeń,

dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja tekstu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji tekstu.
Cele kształcenia:
Celem kształcenia jest wypracowanie nowego modelu (lub etosu) humanisty (nie tylko kulturoznawcy), zarówno po stronie uczącego jak i nauczanego. Jest to oczywiście cel dalekosiężny, dotyczący całego systemu edukacji, więc na zajęciach pracujemy głównie nad tekstami dotyczącymi języka komunikacji i problemów humanistyki, zwłaszcza dylematów upolitycznionego coraz bardziej i zmediatyzowanego nauczania (dydaktyka).