TEMAT NAJBLIŻSZY (konwersatorium jest lekko spóźnione względem wykładu) ZAWSZE NA SAMEJ GÓRZE:

Pod tematami najbliższych zajęć znajdują się rozpisane ZASADY ZALICZENIA:

———————————–

W związku z wolnym 5 maja temat: Nietzsche i postNietzsche: aktualność Nietzschego dzisiaj. (12 maja)

Malutki fragmencik z książki B. Barana „PostNietzsche. Reaktywacja.”

PosNietzsche

28.04 Kontynuujemy temat kiczu i zła w systemie wartości estetycznych, pasuje do Schleiermachera i do hermeneutyki. Tekst poniżej.

14.04 Dzieło czy kicz (wpływ romantyzmu na sztukę)

Załączam Państwu większy tekst H. Brocha o kiczu, ale zwrócić szczególną uwage polecam od s. 152:

Broch O kiczu

———————————————

Zaliczenie

Chciałabym, żeby Państwo jak najlepiej przyswoili sobie wiedzę i pojęcia z wykładu i jak najlepiej napisali egzamin.

Ocena z konwersatorium jest trzyskładnikowa: najważniejsza jest aktywność na zajęciach (trzeba mieć 70% obecności, czyli 11/15 zaj.; w przypadku większych nieobecności, trzeba zaliczyć teksty z zajęć na dyżurze),

– Ocenę może podnieść dobrze przygotowana prezentacja / dyskusja

– Ocenę może podnieść dobrze napisana praca podczas zajęć (ok. 2 razy będziemy pisali ok. 20 min., to też zadanie, aby lepiej przygotować się do pisemnego egzaminu; gorzej napisana praca nie wpłynie na ocenę z konwersatorium).

W ramach zaliczenia prezentacji/dyskusji oczekuję, że opracują Państwo (w 2-3-4 osoby) jakąś formę dyskusji, której temat proszę podać z wyprzedzeniem (po zajęciach, na dyżurze lub mailem), żebym mogła zarysować/przypomnieć z wykładu jakieś teoretyczne pole do dyskusji.

Dyskusja ma odnosić się do jednego z zagadnień wykładu: PONIŻEJ (nie musi to być temat już przerobiony).

Np. do T: F. Nietzsche – odkrywanie kultury jako środowiska nadczłowieka.

Dyskusja pt. “Dla kogo był formułowany projekt nadczłowieka?” (np. 1 osoba broni tezy, że jest to projekt dla wszystkich, a np. 2 osoby, że raczej bardzo elitarny).

Albo: Czy Nietzsche jest bardziej filozofem czy pisarzem? (np. 2 osoby ukazują Nietzschego jako filozofa, a 2 jako bardziej pisarza, artystę…).

—————————————

03.03 (1-2) Co to jest filozofia?

Deleuze Guattari Co to jest filozofia

Przykładowe pytania/problemy: Co ma wspólnego filozofia dziś z filozofią starożytną?

Co robi filozofia z językiem?

Co to znaczy zdeterytorializować myślenie?

10.03 (3) Oświecenie francuskie i REWOLUCJA

Talmon.pdf

Przykładowe pytania/problemy: Dlaczego demokracja sprzyja rewolucji?

Czy wola może być powszechna (postulat Rousseau)?

Mesjanizm świecki i religijny – czym się różnią?

Utopia egalitaryzmu.

————————————-

17.03 Oświecenie angielskie i francuskie. Podsumowanie

W związku z tym, że nie udało mi się odpowiednio sproblematyzować wiedzy z wykładu, pozostajemy przy tekście z poprzednich zajęć (10.03, Talmon, przy dacie sobie Państwo znajdą; chodzi mi zwłaszcza o zagadnienie bezpieczeństwa socjalnego).

24.03 Oświecenie niemieckie.

fragm. z „Obecności mitu” Kołakowskiego: Mit i przypadkowość natury

Przykładowe pytania/problemy: Co to znaczy, że nasze myślenie jest strukturalistyczne?

Dlaczego poznanie jest bardziej negatywne niż pozytywne?

Czy można się wyemancypować z mitu?

—————————————

31.03 Kontynuujemy IDEALIZM i myślenie strukturalistyczne (tekst Kołakowskiego z poprzednich zajęć – niżej).

II cz. zajęć DYSKUSJA nt. J.J. Rousseau: Czy wizja dobrego dzikusa i wychowania dzieci bliżej natury jest wizją realistyczną czy romantyczną?

Ja w głowie będę miała dwa filmy, podobnie ocenione przez krytyków, ale przeze mnie skrajnie różnie, do jednego napisałam nawet b. dawno temu artykuł (wbrew pozorom tam też jest dużo o NATURZE).

Mała miss

Dla jeszcze bardziej chętnych polecam ten filmik: Why I Watch Little Miss Sunshine When I’m Sad

07.04 Intelektualista według Hegla (ale nie tylko).
fragmencik najlepszych Wykładów o Heglu A. Kojeve’a

Wykłady o Heglu

———————————-

Zagadnienia wszystkie (do egzaminu):
Filozofia oświecenia angielskiego (Hume) i jej wpływ na nasze czasy.
Filozofia oświecenia francuskiego (Monteskiusz Rousseau) i jej wpływ na nasze czasy.
Filozofia oświecenia niemieckiego (Kant) i jej wpływ na nasze czasy.
Idealizm transcendentalny (do wyboru: J.G. Fichte / Fr. W. J. Schelling)
Filozofia dziejów i postępu według G. W. Fr. Hegla
Hermeneutyka – czym jest? (do wyboru: od Novalisa, Herdera, Schleiermachera do Diltheya i szkoły badeńskiej)
Zwrot woluntarystyczny w filozofii niemieckiej (A. Schopenhauer)
Materializm historyczny K. Marksa i jego wpływ na nasze czasy
Fr. Nietzsche – odkrywanie kultury jako środowiska nadczłowieka
Psychoanaliza S. Freuda i jej społeczne zastosowania
Szkoła frankfurcka (założenia, czołowi przedstawiciele)
Teoria działania komunikacyjnego J. Habermasa
Fenomenologia (E. Husserl, M. Scheler. E. Levinas)
Ontologia fundamentalna M. Heideggera
Pragmatyczna koncepcja kultury Fl. Znanieckiego
H.-G. Gadamer i jego współcześni kontynuatorzy (G. Vattimo, St. Fish)
Egzystencjalizm
Konstruktywiści i dekonstrukcjoniści – spór o ponowoczesność
Filozofia dialogu
Filozoficzne podstawy performatyki